3 tips voor meer energie voor, tijdens en na de werkuren!

3 tips voor meer energie voor, tijdens en na de werkuren!

HEALTH & PERFORMANCE @ SPORTPRAKTIJK


Wist je dat ongeveer 70% van de werknemers met een zittend beroep een zeer  bedenkelijke fysieke conditie heeft?
Dat dit een rechtstreekse impact heeft op het rendement van zowel werknemer als bedrijf is vanzelfsprekend!
Reden te meer om toe te werken naar een grotere draagkracht bij elkeen van ons... want daar ligt de sleutel en win-win voor jezelf en je bedrijf.

Gezondheid is iets van alle dagen, geen one-shot maar iets waar je op lange termijn mee bezig moet zijn. Het is ook niet eenvoudig, anders was iedereen fit en gezond. 


Daarom vind je hieronder 3 tips die al veel verklaren en jou en je collega’s op weg helpen naar een actievere levensstijl en een grotere veerkracht!


Tip 1: wordt efficiënter met zuurstof! 

Ademen doen we allemaal, maar heb jij al eens stil gestaan bij de manier waarop je ademt in verschillende situaties? Betrap je collega erop hoe hij of zij buiten adem bovenkomt na het nemen van de trap... of bedenk hoe je reageert in een stresssituatie en welke invloed dit heeft op je ademhaling.


Bewust en diep in- en uitademen door je neus geeft je controle en zorgt ervoor dat je in je ‘comfortzone’ blijft. In die zone krijg je -kort door de bocht- energie op basis van zuurstof en vermijd je dat je kortademig wordt of buiten adem gaat. 

Hoe meer dagdagelijkse activiteiten je in deze omstandigheden kan doen, hoe groter je basisuithouding. Ben je vaak en snel buiten adem, raadpleeg een coach die jou kan helpen met een aangepast programma! 

Voor een rapport en programma op maat kan je terecht in de Sportpraktijk: “if you have a body, you are an athlete” (Bill Bowerman, Nike)


Tip 2: neem voldoende pauze!

Ken je het fenomeen dat je jezelf betrapt op het feit dat je net 3 uur aan je laptop hebt gezeten zonder enige onderbreking?

Spieren en pezen worden stram, spiermassa neemt af (atrofie) naargelang je teveel stilzit, je hersenen krijgen te weinig zuurstof en brandstof om optimaal geconcentreerd te kunnen werken...

Bouw idealiter elk uur een korte pauze in en sta zelfs  elk half uur even recht zodat je op zijn minst volledig van houding verandert. Nek-, schouder-, elleboog- en rugklachten zijn de vertaling van overbelasting.
In topsport is rust een heel belangrijk deel van het trainingsprogramma en geen enkele topsporter traint zo monotoon 8u per dag zoals duizenden werknemers zittend hun dag doorbrengen...
Bouw samen met je collega’s korte, leuke pauzes (5’) in waar beweging centraal staat!

Daarnaast maakt een aangepaste les Yoga, Pilates of rugschool of een bootcamp voor de getrainden onder ons een wereld van verschil in het vermijden van houdingsgerelateerde klachten mits je er een goede regelmaat in steekt. 

Met de 5-secondenregel worden je goede voornemens concreet: voor elke gedachte die binnenkomt met een goed voornemen onderneem je binnen de 5 seconden een eerste stap naar je doel. Als je denkt aan de mogelijkheid om tijdens de middagpauze te gaan wandelen of sporten, vraag je meteen aan een collega om je hierin te steunen als je zou afkomen met een goedkope uitvlucht!

Bij mental coach Miet Leijssen kan je terecht voor extra tips rond focus en mentale fitheid! Onze kinesitherapeuten zijn gespecialiseerd in het behandelen en voorkomen van houdingsgerelateerde klachten.


Tip 3: drink water, eet gezond!

Energie krijg je onder andere vanuit je voeding. Iedereen heeft nood aan een bepaald aantal calorieën om gewoon al in leven te blijven. Daarnaast heb je nood aan extra’s om de dag door te komen. Met licht verteerbaar eten, dicht bij de natuurlijke oorsprong en dus zo weinig mogelijk bewerkt voedsel help je je lichaam het best op weg. Iedereen weet wel dat bewerkte voeding veel meer energie vraagt om te verteren en zorgt voor o.a. de gekende namiddagdip. 

Zelfs een teveel aan fruit is niet goed omwille van een te hoog suikergehalte. Sterker nog, in zowat alle voedingsproducten zitten overbodige, toegevoegde suikers die onze bloedsuikerspiegel uit balans brengen wat dan weer ons humeur op minder aangename wijze bepaalt.

Zonder water kan je niet leven aangezien zowat elk proces in ons lichaam mede afhankelijk is van waterstof voor een optimaal functioneren. 

Als je weet dat bij een sporter een vochtverlies van 3 á 4% betekent dat de inspanningscapaciteit tot 30% kan verminderen, weet je genoeg! Alcohol en koffie werken vochtafdrijvend... een reden te meer om overconsumptie te vermijden.


Maak dus bewuste voedingskeuzes en eet vooral dingen en hoeveelheden waar je energie van krijgt. Als je kijkt naar het enorme overaanbod aan voedingsproducten is het geen schande om eens een diëtiste onder de arm te nemen om je te helpen de juiste keuzes te maken. In de Sportpraktijk kan je hiervoor terecht bij Eva Kennis.

Tot slot: kleine aanpassingen kunnen je leven veranderen, als je ze maar fundamenteel inbouwt in je dagelijkse routine. Vanuit de principes Body-Mind-Food gaan we in de Sportpraktijk voor een totaalaanpak om mensen te inspireren en ondersteunen op maat van jouw bedrijf. Wil je meer weten? Registreer je dan voor de nieuwsbrief of stel je vraag via info@sportpraktijk.be of 0474608012

Koen Joosen

Als ervaren sportcoach en -kinesitherapeut vertaalt Koen Joosen als “sport & wellbeing”-bedrijfscoach enkele belangrijke sportprincipes naar jouw specifieke bedrijfscontext.

Sportpraktijk is een multidisciplinaire groepspraktijk met kinesitherapeuten, mental, physical en performance coaches en diëtiste.

Contact

Geldenaaksebaan 329, 3001 Heverlee --- GPS gegevens : 50°50'56.4" N 4°43'28,2" O
info@sportpraktijk.be
T 016 38 96 86
Sitemap

Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x