BLOG - Siebe Vanhee: rotsklimmer en Redcord beoefenaar

BLOG - Siebe Vanhee: rotsklimmer en Redcord beoefenaar

Redcord op het pad van Siebe Vanhee – “Rotsklimmer – Big-Wall klimmer – Avonturier”

Een passie voor een sport is altijd mooi, het wordt steeds mooier wanneer die sport zelfs een levensstijl wordt. Dit proces van sport tot levensstijl is een langzaam proces dat in mijn leven heeft plaatsgevonden. Momenteel ben ik 24 jaar, heb ik een aantal avontuurlijke klimexpedities achter de rug en kom ik, met eind juni in zicht, dicht in de buurt van een diploma sociaal werker aan de UCLL te Leuven.

Als klimmer in een land zonder bergen begon ik mijn eerste klimervaringen in klimzaal Hungaria te Leuven. Als sport klimmer ontdekte ik de schoonheid van de sport, de compleetheid die de sport van het lichaam vergt om in een evenwicht tussen kracht, souplesse, coördinatie en precisie je verticale weg te vinden. Het is een samenwerking van je gehele lichaam, om optimaal te kunnen klimmen is een afstemming van de ene keten in het lichaam op de andere van uiterst belang. Vervolgens vond ik mijn weg van een klimzaal naar de rotsen, waar natuurlijke lijnen in de rotswanden je de uitdaging bieden met enkel de mogelijkheden van je lichaam de top te bereiken. Al snel zocht ik de uitdagende lijnen op, waarvoor steeds meer ervaring, techniek en ten slotte kracht en coördinatie voor nodig zijn. Deze laatste zijn vaardigheden die ‘eenvoudig’ te trainen zijn.

Klimzalen bieden een krachtige en atletische methode om te trainen voor rotsklimroutes die ook een zekere kracht vergen. Techniek en inzicht spelen echter ook een belangrijke rol en deze zijn niet zomaar bij te trainen in een klimzaal. Ik ervaarde een gemis in deze indoor trainingen om mijn rotsklimniveau op te tillen.
Eerst lag de focus in mijn klimcarrière op competitie klimmen en deze verschoof langzaam naar het outdoor sport klimmen. Met behulp van mijn trainer, vriend en mentor Jorn Van Roy kon ik jaar na jaar mijn sportklimniveau op hoger niveau tillen. Vervolgens evolueerde ik naar het beklimmen van big walls, hoge (1000m) verticale wanden die soms enkele dagen tot meer dan een week vergen om de top te bereiken. Een complete discipline binnen het klimmen waarvoor zowel klimvaardigheid, organisatie, teamwork, tactiek, uithouding en doorzettingsvermogen voor nodig is. Ik besloot het beklimmen van big walls af te wisselen met trainingsperiodes indoor en een focus op sportklimroutes outdoor en kreeg daarbij ook hulp van professioneel trainer Tijl Smitz.
Klimspecifiek wist ik met behulp van Jorn en meer recent Tijl hoe ik mijn lichaam moest trainen en sterker maken. Ik hing aan kleine houten latjes om mijn vingerkracht te versterken, deed enorm veel klimbewegingen net onder mijn limiet om de weerstand op peil te houden en deed bewegingen op het maximum van mijn kunnen om de maximale kracht te verbeteren. Kracht had ik van de indoor trainingen, techniek en inzicht van de vele klim ervaringen op rots, maar ik miste een coördinatie en samenwerking van die kracht in mijn lichaam. Reeds sinds mijn 12 jaar kreeg ik kinesitherapie en osteopathie ondersteuning van Frigyes Vanden Auweele. Ik zag hoe zijn praktijk langzaam uitbreidde en ook dat Koen Joosen de Sportpraktijk mee oprichtte. Toen ook Tijl Smitz nauwer ging samenwerken met de Sportpraktijk bracht hij me in contact met Kjell De Hondt, gespecialiseerd Redcord trainer die ook tot het team van de Sportpraktijk behoort. In het teken van mijn klimtrainingen besloot ik samen met Tijl om twee sessies Redcord per week in te plannen. In mijn ogen leek dit eerst gek; ‘Ik ben een klimmer, moet ik niet veel klimmen om sterker te worden in het klimmen in plaats van aan rode touwen te hangen in 1 ruimte?’. Tijl en Kjell zaten samen om klimbewegingen te analyseren en mogelijke zwaktes van het lichaam en bepaalde spierketens tijdens het klimmen te achterhalen. Snel hadden ze een klimspecifiek Redcord programma ontwikkeld dat ik twee maal per week met plezier kwam uitvoeren.

Ik zie graag af, ik had het eerst niet gedacht maar ik zag af tijdens deze Redcord trainingen. Je lichaam wordt zo uitgedaagd om die ene bepaalde spier of keten te gebruiken om in een bepaalde positie te blijven of de beweging te kunnen maken. In de oefeningen die ik kreeg was geen compensatie van andere spieren mogelijk. Het brandende gevoel na de trainingen en de misselijkheid van de inspanningen tijdens was waarvoor ik steeds terug kwam. Maar snel maakte ik vooruitgang in de Redcord, langzaam aan werden de oefeningen zwaarder, creatiever en uitdagender. Maar niet alleen in de Redcord maakte ik vooruitgang, ook in het klimmen voelde ik me sterker. Ik klom met meer vormspanning en controle over mijn lichaam. Op rots kon ik technische fouten maken, de ontwikkelde vormspanning van bepaalde spierketens zorgde ervoor dat ik mijn fouten kon corrigeren. Maar voornamelijk kon ik mijn sterke punten in het klimmen nog meer tot uiting laten komen, de kracht die ik had vóór de Redcord trainingen was min of meer het zelfde alleen kon ik deze kracht tijdens het klimmen efficiënter inzetten. Het was verbazingwekkend, ik had nooit gedacht dat slechts twee Redcord trainingen in de week zoveel verschil zouden maken in mijn klimniveau. Nog een mooi meegenomen neven effect van de Redcord trainingen is dat het ook blessure preventief werkt. Doordat de spieren en spierketens meer in evenwicht zijn is overcompensatie door een bepaalde spier niet meer mogelijk. Daardoor kon ik de klimspecifieke spieren tijdens het klimmen steeds meer ontwikkelen zonder dat het risico op blessure groot was. 

Tussen mijn klim/big wall expedities en sportklim reizen in trainde ik meestal twee wekelijks in de Sportpraktijk met de Redcord. Een trainingsmethode die ik aan iedere sporter zou aanraden, zelfs voor blessurepreventie. De meerwaarde aan Redcord is dat je zeer specifiek te werk kan gaan en echt op je zwakke punten kan werken. Redcord trainingen kunnen echt op maat van ieder individu opgesteld worden.

Meer info op : http://siebevanhee.blogspot.be

!!Nieuw in de Sportpraktijk: Aangezien trainen in groep zoveel meer rendement heeft, organiseren we Redcord training in groepjes van 5 personen in een lessenreeks van 5 trainingen voor slechts 75 euro per persoon.

Ook voor een individuele sessie kan je inschrijven.

Interesse? Stuur een mail naar info@sportpraktijk.be

Contact

Geldenaaksebaan 329, 3001 Heverlee --- GPS gegevens : 50°50'56.4" N 4°43'28,2" O
info@sportpraktijk.be
T 016 38 96 86
Sitemap

Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x